Bokanmeldelse: Maretorn av Tone Almhjell

Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 352 s.
Sjanger: Fantasy
Kilde: Leseeksemplar fra forlaget

Kort om handlingen:
Maretorn er oppfølgeren til Vindeltorn.

Marerittene Niklas har hatt siden moren døde, blir verre og verre. Han prøver å få vite mer om moren sin, men både bestemor Alma og onkel Anders er tyste. Ingen av dem vil snakke om hendelsene rundt morens død. En dag oppdager Niklas et kjellerrom fylt av flotte og sirlig utskårede trefigurer. En av trefigurene ligner moren hans som ung pike. Det er en hund der, et tårn og - en spesiell torn. Lite vet Niklas om at denne tornen er av stor betydning når han litt senere blir overrasket av troll i skogen, en talende gaupe og en hemmelig port som tar han med til en helt ny verden. En verden skapt av hans fantasi. Han må redde denne verdenen, hvis ikke kommer den til å bli overtatt av onde troll som har makt til å ødelegge både fantasiverdenen og den virkelige verdenen.

Min mening:
Jeg likte veldig godt den forrige boken, og har lenge sett frem til å lese oppfølgeren. Jeg leste Vindeltorn sist jul og begynte på Maretorn denne julen - det er noe med stemningen i disse bøkene som gjør at vinterstid er et godt tidspunkt å lese de på. Maretorn holder et godt spenningsnivå fra begynnelse til slutt - den er en skikkelig pageturner. Jeg likte å være i universet Almhjell har skapt - hun er tydelig inspirert av norsk folketro og sagn. Jeg har alltid likt å lese eventyr og serien til Almhjell er som å lese eventyr - i forlenget versjon.
Noe som trekker Maretorn litt ned for min del er at det rett og slett skjer litt for mye - jeg synes det ble for mange karakterer og stedsnavn å holde styr på.

Maretorn passer fint som høytlesningsbok for de minste og for den selvstendige leseren som er klar for en herlig magisk fortelling.
Anbefales herved.