fredag 20. mai 2016

Bokanbefaling: Mygglandet av David Arnold

Med 800$ i lommepenger, et pilleglass med antidepressiva, håndskrevne brev fra moren og en stor porsjon savn etter henne, stikker Mim hjemmefra og drar for å finne moren sin, som hun har hørt er alvorlig syk. Reisen skal komme til gjøre Mim flere erfaringer rikere - både på godt og vondt. I hennes forsøk på å finne moren, finner hun kanskje aller mest seg selv.


Mim Malone er en ganske kul og litt småsprø jente, eller som hun selv forklarer det:
Jeg er en samling av merkverdigheter, et sirkus av nevroner og elektroner, hjertet mitt er sirkusdirektøren, sjelen min er trapeskunstneren, og verden er mitt publikum. Det lyder rart fordi det er det, og det er det fordi jeg er rar. Kilde: Gyldendal.no
Bilde er hentet fra: Gyldendal.no

Tittel: Mygglandet
Original tittel: Mosquitoland
Forfatter: David Arnold
Oversetter: Stian Omland
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 384 s.
Litterær form: Ungdomsroman
Sjanger: Drama
Kilde: Leseeksemplar
Kort om forfatteren: David Arnold bor i Kentucky i USA sammen med sin kone og sønn. Arnold er både låtskriver og forfatter - han har tidligere jobbet som musiker, musikkprodusent og førskolelærer. Han har sterk tro på kraften i det å være god mot andre samt det å ha et godt fellesskap. Han er i gang med en ny bok som er planlagt utgitt til høsten.
 

Jeg digget å lese denne boken- forfatteren har laget en selsom og annerledes historie, som er både rørende og morsom, og også alvorlig og trist.
Jeg har litt å utsette på teksten i forhold til at jeg nok ikke tror på at hovedpersonen er så ung som hun beskrives - til dette er tankene hennes, og især måten hun til tider ordlegger seg på, altfor voksent. Men uansett så synes jeg hun har mange interessante tanker som jeg likte å fundere over. Hun bestemte seg tidlig for at det som skal kjennetegne henne som karakter, er at hun skal være dønn ærlig mot folk og si ting rett ut. Akkurat det likte jeg. Møtet med mennesker og situasjoner kan bli veldig spenstig med en sånn holdning. Og det ble det også.


Så lurer du på hvilken bok du skal lese - kan jeg varmt anbefale Mygglandet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar